Niet ingelogd (Login)

Vanilla 1.1.1 is een product van Lussumo. Meer Informatie: Documentatie, Community Support.

1.  permalink
    Naar aanleiding van het artikel op secondlifecrew.be  vragen wij jullie mening rond politiek op sl. Wat vind je ervan , mogen politici actief deelnemen aan Second Life , mag men actief campagne voeren. wat denken jullie hiervan?
    •  
      CommentAuthorPascalis Fapp
    • CommentTimeApr 19th 2007 gewijzigd
     permalink
    Wie zijn we  om te zeggen dat dit of dat niet zou mogen :-) ?

Second Life is een beetje als het web wat dat betreft: er is plaats genoeg.  Als er plekken zijn die je niet interessant of lelijk vindt, blijf er dan weg - je hebt er geen last van.   Als je geen boodschap hebt aan politieke samenkomsten in SL, ga er dan niet naartoe.

Of het zinvol is voor politici om op Second Life bezig te zijn, dat is een andere vraag.  Het is geen massamedium.  En daarmee bedoel ik niet alleen dat er relatief weinig mensen op zitten (een paar duizend actieve Belgische gebruikers misschien - hoogstens de bevolking van een flinke gemeente).  Maar ook en vooral dat je met je een inspanning in SL hoogstens maar een handjevol mensen tegelijk bereikt.  Het is goed voor one-to-one, few-to-few communicatie.  Niet voor broadcast, het uitdragen van een boodschap. 

In die zin vond ik het initiatief van Koen T'sijen niet slecht: kondig op voorhand aan waar en  wanneer je aanwezig bent.  Dat heeft zeker waarde voor een aantal mensen die met politiek bezig zijn (vrijwiliger zijn voor hem of zijn partij) en vanuit de zetel of de bureaustoel nog eens willen chatten over de actualiteit.  Second Life is daar veel intenser dan IRC of msn: je hebt echt het gevoel dat je erbij bent, dat die anderen naast je staan.  Ik kan me voorstellen dat dat een aantal mensen die niet de stap durven zetten naar een Real-life bijeenkomst dat wel durven doen na zo'n Second Life sessie, want dan "kennen" ze al een paar mensen.

Dus ja, goed om voeling te houden met het technofiele deel van je eigen vrijwilligers en achterban - goed voor de samenhang.  Maar als campagnemiddel??

Het museum van Jurgen Verstrepen vond ik niet echt zinvol, maar misschien doen ze daar ook wel andere dingen...  En wat de OpenVLD er van maakt dat moeten we nog zien...
    •  
      CommentAuthorpieter_bosch
    • CommentTimeApr 19th 2007 gewijzigd
     permalink
    inderdaad Pascalis , stel mijn vraag wat verkeerd. gewoon puur eigen mening rond politiek in sl. Trouwens persoonlijk heb ik er niets op tegen.  Gewoon om het feit dat alles kan op second life , het kent geen grenzen , dus waarom geen politiek.  Zo zou ik het bijvoorbeeld eens interessant vinden op een in-world debat te volgen tussen bijvoorbeeld ik zeg nu maar : elio di rupo - yves leterme .  of tussen de politiekers die nu reeds aanwezig zijn ;)
  2.  permalink

Zo zou ik het bijvoorbeeld eens interessant vinden op een in-world debat te volgen tussen bijvoorbeeld ik zeg nu maar : elio di rupo - yves leterme .  of tussen de politiekers die nu reeds aanwezig zijn ;)

Briljant idee! 

Jullie hebben al een eigen stek, waarom niet zelf organiseren?  Stuur misschien een in-life berichtje naar "Koen Theas" en "Jurgenverstrepen Writer"?

Ik denk dat ze zeker geïnteresseerd zullen zijn - alles is goed om in het nieuws te komen namelijk...  Eénmaal zij op de kar dan volgt de rest ook wel.

3.  permalink
    deal , zal hen eens contacteren en eens zien. Hou je op de hoogte
  4.  permalink
    Wel hou ons zeker op de hoogte. Ik ben allezins uitermate geinteresseerd mocht er een politiek debat komen in SL. Al zou ik toch nog graag wat meer volk zien komen, want enkel Verstrepen en T'Sjien is wat magertjes. Waar blijven die OpenVLD'ers...  de aankondiging van Anseeuw is nu toch al meer dan een maand oud. Ik kijk er alvast naar uit.
    Nu wat de concrete vraag van Pieter betreft en eigenlijk ook heel de discussie over SL over wat er 'in' hoort en wat 'niet'. In mijn ogen is SL allerminst een 'spel', ik zie het vooral als een nieuw niveau van community-vorming. Over Usenet, naar IRC langs diverse fora naar SL, a next step in evolution. Net zoals je nieuwsgroepen hebt over sex, politiek, fun, enz. kan je ook op SL groups en soms hebben met als doel fun hebben of over politiek discussiëren. Zo simpel zie ik het. Persoonlijk vind ik SL een aangename locatie om met collega's over de hele wereld te discussiëren over ons werk. Veel leuker om gedachten uit te wisselen in een 3D-omgeving dan op een forum of zo.
    •  
      CommentAuthorJayAre
    • CommentTimeApr 19th 2007
     permalink
    Dat kunnen we altijd wel eens proberen te organiseren, zo'n in-world debat. Hopelijk wordt het dan wel geen scheldpartij zoals hier

Maar graag wel met iets meer stemmen dan enkel Koen T'sijen en Jurgen Verstrepen....
  5.  permalink
    zet Dewinter , verhofstadt , di rupo en leterme tegenover elkaar en tis panne zoals we hier in brugge zeggen ;) .
  6.  permalink
    Dat zou nu eens een debat zijn dat ik absoluut niet zou willen zien. Kan alleen maar saai zijn ;)
    Nee serieus, ik vind het een debat een schitterend idee, alleen heb je daarvoor nog wat politici nodig en zolang die er niet zijn...
    •  
      CommentAuthorBellaMarch
    • CommentTimeApr 20th 2007
     permalink
    Politiek in SL kan je ook een andere invulling geven ...
    Een tijd geleden hebben we geprobeerd om een politieke beweging op te zetten vanuit SL. Dus geen RL-toestanden geprojecteerd op SL, maar effectief een supra-nationale beweging met een partijprogramma bedoeld voor SL-residents. 4 van de 5 leden van de partijraad waren de mening toegedaan dat de partij los moest staan van enige RL-connotatie, de oprichtster had andere ideeën  waardoor het project afgevoerd werd. EInd van de Liberal Democrats of SL. ... We volgen wel nog steeds de SL werkgroup voor SL Governance, die debateert overt thema's zoals bestuur, veiligheid en alles wat hoort bij het besturen van een gemeenschap. Het levert zéér interessante inzichten en de discussies met een aantal buitenlandse deelnemers heeft m'n wereldbeeld aanzienlijk bijgesteld.
    Jullie hebben het dus begrepen .. Lokale politiek interesseert me niet in SL, maar experimenten over de landsgrenzen heen, daar ben ik nog steeds voor te vinden ....