Niet ingelogd (Login)

Vanilla 1.1.1 is een product van Lussumo. Meer Informatie: Documentatie, Community Support.

1.  permalink
    Hallo,

Bella March merkt op  in een andere discussie dat er uiteindelijk niet zoveel mensen het forum bezoeken.  Ik wil daar graag op antwoorden: dit forum bestaat tenslotte bij de gratie van de moeite en tijd die Bella March en andere ervaren Second-Lifers steken in hun bijdragen.

Ik zal hieronder grafiekjes posten met de bezoekers van de laatste 7 en 6 dagen, respectievelijk van Google Analytics en 103bees, 2 diensten waarvan ik een stukje code (javascript) in het forum gestoken heb om de bezoekersaantallen te meten.  De eerste loopt van dinsdag tot maandag, de tweede van woensdag tot maandag.
  2.  permalink
    Je merkt meteen dat beide grafieken verschillen:

103bees.om  telt tussen de tien en de 30 bezoekers per dag méér dan Google Analytics.  Dat komt omdat de definitie van "bezoeker"  kan verschillen tussen statistiekentools: de één zal bezoeken vanop één pc (dus waarschijnlijk van dezelfde persoon) met een tussenpoze van een aantal uur misschien tellen als één bezoek, de ander telt ze als twee... 

Sommige browsers/browserinstellingen weigeren ook javascript (dus dit soort van tellertjes) uit te voeren als die niet van de site zelf zijn (zoals in dit geval), en soms laden de pagina's niet helemaal of niet goed in: die bezoeken worden dan niet meegeteld.

Volgens 103bees komt zowat een derde van de bezoekers vanop zoekmachines hier terecht  (bij Google relatief nog meer maar zij tellen ook minder bezoekers).  Daarbij zijn wel een heel groot aantal terugkerende bezoekers die Google als navigatiemachine gebruiken en telkens "sl forum" intypen om hier te raken .

Al bij al mogen we met een gerust hart stellen dat dit forum dagelijks tussen de 100 en de 150 bezoekers trekt. 

Mocht je willen vergelijken met je eigen of nog een andere site, dan is het opnieuw belangrijk geen appels met peren te vergelijken - veel statistieken tellen bezoeken van search engines en spammers mee,  gaan twee surfsessies met een half uur tussenpoze toch als twee aparte bezoeken zien enz...

Om maar een voorbeeld te geven: onderstaand grafiekje van het aantal page loads (opgevraagde pagina's, bij req's worden dan ook nog eens images apart geteld)  geeft tot 3 keer meer page views aan dan Google Analytics (daar zitten dus ook bezoeken bij door de spider van Google, mensen die hun pagina herladen enz...)
  3.  permalink
    Nu, blijkbaar leeft de indruk wel dat het forum minder volkt trekt dan voordien.  En dat klopt, ik heb er ook even het grafiekje sinds de start op 17 januari bij gestoken:
  4.  permalink
    Eind februari, begin maart waren er tot 200 bezoekers per dag (de spikes in page views zeggen niet zoveel)  en dat is dus wat teruggelopen, wat vreemd is voor zo'n jonge site.

Ik heb daar ook niet direct een verklaring voor: het zou beste kunnen dat de hype rond Second Life aan het overwaaien (wat op zich geen slechte zaak hoeft te zijn), het zou ook kunnen dat er meer andere Nederlandstalige informatiebronnen zijn (denk maar aan de verschillende blogs).

Ik hoor het graag van jullie. 

Ik denk dat het belangrijkste is dat het forum interessant genoeg blijft om regelmatig naar terug te keren.  Een makkelijke manier om op de hoogte te blijven zonder telkens te moeten terugkeren is je registreren en jezelf een verwittingsmailtje laten sturen .  (dat is dus niet: een mailtje bij elk nieuw bericht, maar wel: één mailtje bij een nieuw bericht en dan niets meer tot je nog eens langs geweest bent op het forum!).
    Wie vertrouwd is met RSS kan zich ook inschrijven op de feed.  Wie nog voorstellen tot verbetering heeft voor het forum: post ze gerust.  (Ik ken er alvast één: ervoor zorgen dat het wat sneller vooruit gaat!)
    • CommentAuthorvintfalken
    • CommentTimeApr 17th 2007
     permalink
    Hmmm.  Vooral het percentage direct hits is gedaald? Al kan dat natuurlijk ook zijn omdat mensen idd de verwittigingsmail gebruiken en nu zo hier terecht komen...

Voorstellen tot verbetering: niet direct.  Of je moet er echt een community van willen maken.  Maar gezien de massa's tijd dat daarin kruipt... 't Is goed zoals 't is! ;)
    • CommentAuthorSLforumadmin
    • CommentTimeApr 17th 2007 gewijzigd
     permalink
    @Vint: 
    De "direct hits" zijn mensen die de url in hun adresbalk intikken (òf doorklikken vanuit een mailprogramma dat geen webmail is).  De rest zijn verwijzingen van andere sites of (het grootste deel) zoektrafiek.  (Maar bij die zoektrafiek zit je dus met een verbazend groot deel die gewoon Google gebruiken en telkens "sl forum" intikken  :-)  )

In de eerste maand heb je nauwelijks zoektrafiek.  Naarmate dat stijgt en er ook meer verwijzingen komen van andere sites naar hier, is het normaal dat je aandeel direct hits daalt.  Vandaar dat het de afgelopen week minder is dan over het gemiddelde.

Het aantal mensen die van mailnotificatie gebruik maakt is overigens op één hand te tellen, merkwaardig genoeg, want het is best wel handig.  Maar misschien geloven de mensen dat eerder van jou dan van mij :-)
    • CommentAuthorvintfalken
    • CommentTimeApr 17th 2007 gewijzigd
     permalink
    Hmm. Ik weet wat direct hits zijn. Ik dacht echter dat veel mensen die notificatie zouden gebruiken, of de feed, en dat daardoor dus direct hits zouden verdwijnen doordat ze zounden veranderen in referrals (je zal er bv. al vrij veel hebben van mijn webmail adres? :p)

En ik denk dat dat vooral mensen zijn met google toolbar of zoiets (dunno, heb het ding niet) installed, die daarin slforum tikken? Wat google als een zoekactie ziet en dus blablabla..?

Als het je een troost is, ik zit lager. :mrgreen:

De mijne voor april:
  5.  permalink
    Ik denk ook dat men moet rekening houden met de "hype" van Q-Music op SL in februari, die nu vermoedelijk wat is overgewaaid, wat ook duidelijk in de cijfers is terug te vinden.
    Maar de "vaste" waarden zullen dit forum steeds blijven bezoeken, denk ik.
    Het is niet omdat er overdag weinig beweging is, dat deze site niet bezocht wordt. Ik log niet iedere keer in om de posts te lezen, maar ben wel een dagelijkse bezoeker.
    • CommentAuthorshane
    • CommentTimeApr 18th 2007
     permalink
    niet wanhopen : deze forums
    http://www.slforum.nl/
    http://www.secondlife-nl.nl/liggen vrijwel op hun gat
    en het prikbord van de sl startpagina  ( heel populair) heeft ook minder posts dan deze winter

de zon lokt de mensen vanachter hun scherm denk ik
    •  
      CommentAuthorBellaMarch
    • CommentTimeApr 20th 2007
     permalink
    Pascal,

wat me vooral stoorde (en vandaar m'n geïrriteerde opmerking in een vorige post), is dat ik meer interactiviteit verwacht van een forum. Ik zei het al in-world tegen Pieter Bosch : Als iedereen alleen komt lezen maar niet bijdraagt, dan heb je een krant, maar geen forum of gemeenschap. Ik vind dat spijtig. Laten we duidelijk zijn, een goede balans tussen gevers en nemers is nodig om te spreken van een goed forum.
    Ikzelf blijf geloven in een belgische community en daarbij hoort niet alleen een goed werkend forum, maar ook een deftige belgische sim als steunpunt voor individuele of collectieve activiteiten.
    Het doet me plezier om te zien dat er weer extra activiteit is op het forum sinds m'n post van begin van de week ...  Houden zo ...